سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دکتر سلام | مجله پزشکی دکتر سلام

پره اکلامپسی چیست و در اثر چه عواملی بوجود می آید؟

پرفشاری خون مزمن یکی از انواع پره اکلامپسی است. گاهی اوقات یک زن قبل از بارداری فشار خون بالا دارد. این ممکن است به عنوان فشار خون بالای مزمن شناخته شود و معمولا با داروهای فشار خون درمان می شود. پزشکان همچنین فشار خون بالا را که در 20 هفته اول حاملگی اتفاق می افتد، به عنوان فشار خون بالا در نظر می گیرند.


پره اکلامپسی + یکی از مشکلات بارداری

. اگر پزشک شما فکر می کند که شما در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی هستید، ممکن است پیشنهاد کنید که آسپیرین را شروع کنید (81 میلی گرم) روزانه در اواخر سه ماهه اول و یا در اوایل سه ماهه دوم بارداری. با این حال، آسپیرین نوزاد را آغاز نکنید مگر اینکه با پزشک خود مشورت کنید. اگر پزشک شما فکر می کند که میزان مصرف کلسیم کم است، ممکن است به شما پیشنهاد شود که روزانه یک مکمل کلسیم پره اکلامپسی مصرف کنید. هیچ پیشگیری خاصی برای پره اکلامپسی وجود ندارد. این مهم است برای همه زنان باردار برای شروع زایمان قبل از زایمان و ادامه آن از طریق بارداری و بعد از زایمان. فشار خون ناشی از بارداری (PIH)؛ فشار خون بارداری؛ فشار خون بالا - پره اکلامپسی Preeclampsia یک عارضه بارداری است که در آن زنان مبتلا فشار خون بالا (فشار خون بالا) را افزایش می دهند؛ آنها همچنین می توانند از نظر ادرار (پروتئینوری) میزان غیرطبیعی پروتئین خود را داشته باشند.


بالا رفتن فشار خون در بارداری + یکی از مشکلات بارداری

این بیماری معمولا در چند ماه آخر بارداری اتفاق می افتد و اغلب نیاز به زایمان زودرس دارد. با این حال، این وضعیت نیز ممکن است به زودی پس از زایمان (پره اکلامپسی پس از زایمان) ظاهر شود. بسیاری از زنان مبتلا به پرهاکلامپسی خفیف بیمار نیستند و این وضعیت اغلب برای اولین بار از طریق بالا رفتن فشار خون در بارداری فشار خون و آزمایش ادرار در دفتر دکتر خود تشخیص داده می شود. علاوه بر فشار خون بالا و پروتئینوری، علائم و نشانه های پره اکلامپسی می تواند شامل تورم بیش از حد (ادم) صورت یا دست و افزایش وزن بیش از 3 تا 5 پوند در هفته به علت احتباس مایعات باشد. زنان مبتلا ممکن است سردرد، سرگیجه، تحریک پذیری، تنگی نفس، کاهش میزان ادرار، درد شکمی و تهوع یا استفراغ را تجربه کنند. تغییرات بینایی ممکن است در بر داشته باشد، از جمله چشمک زدن چشمک یا لکه، حساسیت به نور (فتوفوبیا)، تاری دید و یا کوری موقت. در بسیاری از موارد، علائم پره اکلامپسی در عرض چند روز پس از تولد کودک از بین می رود.


پرفشاری خون در بارداری + یکی از مشکلات بارداری

اما در موارد شدید، پره اکلامپسی می تواند به اندام های مادر مانند قلب، کبد و کلیه آسیب برساند و می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود. فشار خون بالا در مادر باعث ایجاد خونریزی مغزی می شود (سکته مغزی). اثرات فشار خون بالا بر مغز (آنسفالوپاتی هیپرتونیک) ممکن است منجر به تشنج شود. اگر تشنج رخ دهد، شرایط در نظر گرفته شده به اکلامپسی بدتر می شود، که می تواند منجر به کما شود. پرفشاری خون در بارداری حدود 1 در 200 زن مبتلا به پره اکلامپسی درمان نشده اکلمپسی را توسعه می دهد. اکلامپسی همچنین بدون علائم آشکار پیشکلا رشد می کند mpsia. بین 10 تا 20 درصد از زنان مبتلا به پره اکلامپسی شدید، یک عارضه خطرناک تهدید کننده حیاتی به نام سندرم HELLP ایجاد می کند. HELLP به معنای همولیز (تجزیه سلول های قرمز خون پیش از موعد)، افزایش سطح آنزیم های کبدی و پلاکت های پائین (قطعات سلول درگیر در لخته شدن خون) است که یکی از ویژگی های کلیدی این بیماری می باشد.


عوارض پره اکلامپسی + یکی از مشکلات بارداری

همچنین پره اکلامپسی همیشه می تواند بر جنین تاثیر داشته باشد و اختلال در خون و جریان اکسیژن منجر به مشکلات رشد یا تولد نوزادان می شود. نوزادانی که به زودی به علت پره اکلامپسی تحویل می شوند، ممکن است عوارض ناشی از نارسایی داشته باشند مانند مشکلات تنفسی ناشی از ریه های کم توسعه یافته. زنان مبتلا به پره اکلامپسی تقریبا دو برابر طول عمر بیماران مبتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی نسبت عوارض پره اکلامپسی به زنان در کل جمعیت هستند. محققان پیشنهاد می کنند که پره اکلامپسی، بیماری قلبی و سکته مغزی ممکن است عوامل خطر مشترک را به اشتراک بگذارد. زنان مبتلا به بیماری های مزمن مانند چاقی، فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت یا بیماری کلیه قبل از اینکه باردار شوند، خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش می دهند.


منابع : پره اکلامپسیبالا رفتن فشار خون در بارداریپرفشاری خون در بارداریعوارض پره اکلامپسیتفاوت اکلامپسی و پره اکلامپسیپره اکلامپسی چیستراههای پیشگیری از پره اکلامپسیتعریف اکلامپسی