سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دکتر سلام | مجله پزشکی دکتر سلام

روش های درمان پاهای پرانتزی را بشناسید

روش های درمان پاهای پرانتزی

یکی دیگر از مشکلاتی که برای پاها و به طور خاص زانوها شایع بوده و در بیشتر افراد دیده می شود، مشکل پاهای پرانتزی است. تقریبا می توان گفت درصد قابل توجهی از افراد جامعه به دلیل مشکلات خاصی زانوی پرانتزی را تجربه می کنند. نام این مشکل به صورت کامل از ویژگی و علائم این بیماری گرفته شده است که در پاهای شخص دقیقا همانند دو پرانتز در کنار هم قرار می گیرند. کسانی که با مشکل زانوی پرانتزی دست و پنجه نرم می کنند فرم صاف و اصلی پاهای آن ها تغییر کرده و با انحنای مشخصی قابل تشخیص است.

 در واقع می توان گفت پیش از ابتلا به مشکل پای پرانتزی دو طرف زانوی فرد به یکدیگر می چسبند ولی به محض ابتلا به این مشکل، بین دو زانوی فرد فاصله ایجاد شده و هر چه این فاصله بیشتر باشد مسلما شدت پرانتزی بودن پاها بیشتر خواهد بود. یکی از اصلی ترین روش های غیر جراحی برای درمان پاهای پرانتزی، استفاده از زانو بند طبی برای پای پرانتزی است که به علت اهمیت این روش در ادامه این مطلب، به صورت کامل آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علت ایجاد زانوی پرانتزی

برای ایجاد زانوی پرانتزی عوامل زیادی دخیل هستند. اما شاید اصلی ترین و شایع ترین دلیل ایجاد زانوی پرانتزی مشکل برای افراد در سنین مختلف، انحرافات طبیعی و غیر طبیعی استخوان درشت نی باشد. این استخوان که از بلندترین استخوان های بدن به حساب می آید، اگر فرم طبیعی و زاویه خاص خود را از دست بدهد به سادگی منحرف شده و نتیجه این انحراف در زانوها نمایان می شود. گاهی اوقات از نظر طبیعی این استخوان بدون مشکل بوده و دقیقا در درست ترین حالت خود جای گرفته است اما در اثر سانحه ای مانند تصادفات و یا شکستگی ها غیر ارادی، این استخوان موقعیت طبیعی خود را از دست داده و پس از بهبودی کامل فرد نیز هم چنان نمی تواند در حالت استاندارد خود قرار بگیرد. به همین دلیل مشکل زانوی پرانتزی پدیدار می شود.

درمان پاهای پرانتزی

یکی دیگر از عوامل ایجاد و یا تشدید کننده زانوی پرانتزی، رشد بیش از اندازه استخوان های پا است. به هر حال این استخوان ها نیز حد استانداردی برای رشد خود دارند که در تمامی مواقع نیز نمی توانند حد ایده آل آن را رعایت کنند. در برخی از مشکلات و سندروم های شناخته شده رشد این استخوان ها از حالت عادی خود خارج می گردد. حتی با کوچک ترین اختلاف و رشد حداقلی در این استخوان ها، باز هم زانو ها نمی توانند حالت عادی و استاندارد خود را حفظ کرده و دارای حالت پرانتزی خواهند شد. از جمله دلایل دیگری که برای زانوی پرانتزی عامل تشدید کننده ای می باشد، استفاده از سرب به جای کلسیم در فرآیند استخوان سازی است. این موضوع نیز باعث می شود فرد از نظر استخوانی به ویژه در پایین تنه خود دچار مشکل شده و در اغلب اوقات این مشکل خود را به صورت پرانتزی کردن زانوی شخص نمایان می کند. عوامل دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند که شاید درصد تاثیرگذاری آن ها به اندازه موارد گفته شده نیست ولی به هر حال می توانند این مشکل را با شدت بیشتری رو به رو سازند.

 


همچنین بخوانید: اسهال خونی را چگونه درمان کنیم؟


 

درمان پاهای پرانتزی

درمان پاهای پرانتزی با زانوبند طبی

همان گونه که بررسی کردیم، مشکل زانوی پرانتزی یک مشکل رایج و شناخته شده است که مسلما به دلیل درصد بالای ابتلای افراد به این مشکل، مشخصا راه حل های درمانی زیادی برای آن ایجاد و شناسایی شده است. مهم ترین عامل و فاکتور در درمان اختلال گفته شده میزان ماندگاری و عدم بازگشت آن به حالت قبلی می باشد. یعنی آن که شما شاید بتوانید چندین روش از روش های پیش رو را برای درمان پرانتزی بودن پاهای خود به کار بگیرید ولی در بین این روش ها حتما یکی از آن ها می تواند احتمال ماندگاری بسیار بیشتری داشته باشد. تشخیص این که کدام روش برای چه کسی بهتر است، کاملا توسط پزشکان متخصص این حوزه صورت می گیرد. با این حال روش های شناخته شده زیر برای درمان زانوی پرانتزی کاربرد دارند:

درمان پاهای پرانتزی با زانوبند طبی:

تقریبا می توان ادعا کرد که اگر شدت اختلال پرانتزی بودن پاها از میزان خاصی تجاوز نکرده باشد، این روش بهترین راه حل ممکن برای برطرف کردن پرانتزی بودن زانوهاست. زانو بند طبی برای پای پرانتزی ساخته شده است و این مسئله اثبات کننده این موضوع است که تمام ویژگی ها و نکات مربوط به این مشکل در این زانو بند ها پیش بینی شده است. زانو بندهای طبی استاندارد در طول دوران به وجود آمدن شان بارها با تغییراتی همراه بوده اند که تمامی این تغییرات به شکلی مثبت روند بهبود بیماران مبتلا به این مشکل را تسریع کرده است. اما شاید این سوال به وجود آید که درمان پاهای پرانتزی با زانوبند طبی چگونه است؟

در پاسخ سوال روش های درمان پاهای پرانتزی با زانوبند طبی باید به این موضوع اشاره کرد که برای درمان مشکل پرانتزی بودن زانو هیچ چیزی بهتر از درمان تدریجی این مشکل نخواهد بود. با استفاده از زانو بند طبی برای پای پرانتزی نیز شما دقیقا از این ویژگی استفاده کرده و به زانوهای فرد فرصت کافی می دهید که به مرور زمان و بدون هیچ فشار خاصی روند اصلاح خود را در پیش بگیرند. از طرفی با استفاده از این زانو بندها و کافی بودن زمان بهبود این موضوع برای خود شخص، احتمال برگشت پذیری و ایجاد دوباره این مشکل برای فرد به حداقل می رسد. به همین دلیل است که در بیشتر روش های درمانی پرانتزی بودن زانوها، استفاده از زانو بند طبی حتی پس از درمان کامل فرد نیز توصیه می شود. کاری که زانوبند های طبی استاندارد انجام می دهند این است که با زافشارهای طبیعی فرم استاندارد زانوی شخص را ایجاد می کنند. شاید در روزهای اولیه استفاده از این وسیله شخص احساس خوبی نداشته باشد و احساس کند به زور زانوهای او در حال چسبیدن به یکدیگر هستند. به مرور زمان این موضوع برای شخص عادی شده و روند درمان زانوهای پرانتزی او آغاز می شود.

فیزیوتراپی:

مشخصا زمانی که مشکلات عضلانی، استخوانی و مفصلی ایجاد می شوند، علم فیزیوتراپی راه حل های بی نظیری برای درمان آن ها ارائه خواهد کرد. مشکل پرانتزی بودن زانوها نیز یک مشکلی استخوانی و مفصلی به حساب می آید و به همین دلیل روش های مرسوم فیزیوتراپی می تواند تاثیر شگرفی در درمان آن داشته باشند. در مورد تاثیر و ماندگاری روش های زیر مجموعه فیزیوتراپی نیز می توان ادعا کرد که این روش ها هم می توانند تا حدود زیادی ماندگاری بالا و کیفیت مطلوبی ارائه نمایند. البته این مسئله تا حدودی به نوع روش و طریقه پیاده سازی آن بستگی دارد که البته زیر نظر پزشکان متخصص مسلما بهترین راهکارها با تضمین کیفیت مطلوب استفاده خواهند شد.

 


 

همچنین بخوانید: راه های درمان ورم معده با عسل چگونه است؟


ورزش های مخصوص پاهای پرانتزی:

تقریبا یک روش بی خطر، با کیفیت ولی زمانبر است. با کمک تمرینات و ورزش های مخصوص این مشکل که البته برخی از آن ها در زیرمجموعه روش های فیزیوتراپی قرار می گیرند، می توان برای بهبودی کامل و همیشگی زانوهای پرانتزی به میزان قابل توجهی امیدوار بود. مزیت روش ورزشی برای درمان کامل زانوی پرانتزی در این است که حتی پس از درمان قطعی می توانید به این تمرینات ادامه داده و امکان بازگشت زانوهای خود را به حالت قبلی به حداقل برسانید. برای استفاده از این روش داشتن یک مربی خصوص کاملا اجباری می باشد. اگر حتی حرکات را آموزش دیده باشید ولی در عمل با اشتباه اجرا کنید، متاسفانه هیچ بهره ای از این شیوه درمانی مطمئن نخواهید برد.

استفاده از کفی های طبی:

استفاده از کفی های طبی و کفش های استاندارد معمولا زمانی کاربرد دارند که مشکل پرانتزی بودن پاهای فرد در حالت نرمال بوده و بسیار کم پیشرفت کرده باشد. پزشک معالج با معاینه زانوهای پرانتزی برخی از افراد، در اولین اقدام خود تهیه و استفاده از کفی های طبی را توصیه می کند. این کار در یک دوره کوتاه مدت انجام شده و نتایج آن توسط پزشک بررسی می گردد. اگر روند بهبودی و یا درمان شخص در این حالت به صورت مثبت دیده شود، مسلما استفاده از این کفی ها ادامه خواهد یافت ولی اگر تاثیر محسوسی در این مورد به چشم نخورد، پزشک مجبور می شود راه حل های دیگری مانند استفاده از زانو بند طبی برای پای پرانتزی را توصیه نماید.

جراحی های مخصوص زانوهای پرانتزی:

در حادترین و شدیدترین حالات مشکل پرانتزی بودن پاها که با شیوه های قبلی گفته شده قابل درمان نیستند و یا سرعت بهبودی شخص بسیار پایین خواهد بود، عمل جراحی مخصوص این کار آخرین گزینه پیشنهادی پزشکان خواهد بود. اگر مشکل پرانتزی بودن پا به علت مصدومیت های ورزشی و یا تصادفات شدید ایجاد شده باشد، حتی ممکن است زانوهای شخص در وضعیتی قرار گیرند که به جز عمل جراحی هیچ روش دیگری تاثیر گذار نباشد. به هر حال عمل های جراحی مخصوص زانو برای مشکل پرانتزی بودن، عمل های به نسبت سبکی بوده و عوارض و مشکلات شدیدی به همراه نخواهند داشت.

 ضمن آن که مزیت اصلی جراحی های مربوط به پرانتزی بودن زانو برای افراد مسنی است که نمی توانند با روش های درمانی دیگر زانوهای خود را به حالت استاندارد برگردانند. افرادی که دارای اضافه وزن های شدید هستند نیز می توانند روی جراحی زانو برای درمان پرانتزی بودن زانوهای شان حساب ویژه ای باز کنند. دوران بهبودی کامل پس از انجام عمل جراحی زانو در این مورد، بین دو الی شش هفته زمان نیاز خواهد داشت و با روش های دیگری مانند فیزیوتراپی، استفاده از زانو بند و ماساژ می توان این دوره را کاهش داد.