سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دکتر سلام | مجله پزشکی دکتر سلام

مهمترین فواید رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک

با یکی از بهترین و کاربردی ترین مطالب در خصوص رژیم کتوژنیک در خدمت شما عزیزان هستیم. در این مطلب سعی میکنیم همه آن چیزی که شما از رژیم کتو و فواید بی نظیر آن نیاز دارید را مرتفغ کنیم. این مطلب از کلینیک خوبشو می باشد که در وبلاگ دکتر سلام گردآوری شده است. در صورت نیاز می توانید از طریق لینک های موجود در این صفحه به صفحه رژیم کتوژنیک خوبشو مراجعه کنید. 


فواید رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم غذایی کتوژنیک فواید بسیار زیادی دارد که به مهمترین موارد آن اشاره میکنیم:

فواید رژیم کتوژنیک

1. کاهش وزن سریع

در رژیم کتو ، کاهش وزن به سرعت اتفاق می افتد (مخصوصا در افرادی با اضافه وزن و چاقی). تحقیقی که در سال 2013 در نشریه تغذیه بریتانیا منتشر شد، نشان داد که افرادی که تحت رژیم غذایی کتوژنیک قرار دارند، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی کم چربی دارند ( دریافت کمتر از 30 درصد انرزی از چربی)، در طولانی مدت به وزن بهتری می رسند و خطر بیماری های قلبی و عروقی را بهتر تحت کنترل می گیرند.

حتی معمولی ترین نمونه رژیم کتوژنیک هم معمولا در صورت رعایت کردن و پیروی از آن این مورد را به خوبی به شما هدیه می دهد.

2. احساس گرسنگی نمی کنید!

رژیم های غذایی با چربی زیاد و کربوهیدرات کم، باعث کاهش گرسنگی و بالا بردن کاهش وزن به واسطه اثرات هورمونی می شوند. این موارد دقیقا در نمونه رژیم کتوژنیک استاندارد نیز اتفاق می افتد. همانطور که در بالا توضیح داده شد، هنگامی که غذاهای کم کربوهیدرات مصرف می کنیم، انسولین کمتری آزاد می شود.

سطوح انسولین پایین، باعث می شود که بدن قادر به ذخیره انرژی به شکل چربی نباشد و به جای آن از چربی ذخیره شده برای تولید انرژی استفاده کند.

3. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

هنگامی که کربوهیدرات مصرف می کنیم، انسولین به افزایش قند خون واکنش نشان می دهد (افزایش قند در خون ) و سطح انسولین افزایش می یابد.

انسولین یک "هورمون ذخیره شده" است که به سلول ها اجازه می دهد که  انرژی را در ابتدا به عنوان گلیکوژن (کربوهیدرات های ذخیره شده در ماهیچه)  و سپس به عنوان چربی بدن، در اختیار داشته باشند.

مطالعات انجام شده نشان می دهند که رژیم های کم کربوهیدرات، برای بهبود افزایش فشار خون، مقدار گلیسمی پس از صرف غذا و ترشح انسولین مفید است.

بنابراین، افراد مبتلا به دیابت باید قبل از شروع رژیم غذایی کتوژنیک، با پزشک خود تماس بگیرند، زیرا ممکن است تنظیم مقدار انسولین لازم باشد.

4. کاهش خطر بیماری قلبی با رژیم کتوژنیک

رژیم کتو خطر عوامل بروز بیماری های قلبی مانند کلسترول بالا و تری گلیسرید را کاهش می دهد. در واقع، بعید به نظر می رسد که رژیم کتو تاثیر منفی بر سطح کلسترول داشته باشد در حالیکه این تاثیر را بر چربی می گذارد. همچنین، خطر بیماری های قلبی عروقی را در افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند، کاهش می دهد.

یک مطالعه نشان داد که رژیم کتوژنیک و مصرف غذاهای کتو، به مدت 24 هفته، سطح گلیسرید، کلسترول LDL  و گلوکز خون را در چند درصد از بیماران کاهش داد در حالی که در همان زمان، باعث افزایش سطح کلسترول خوب بدن یا همان HDL نیز می شود.

5. پیشگیری از سرطان

مطالعات نشان می دهند که نمونه رژیم کتوژنیک موفق باعث از بین رفتن سلول های سرطانی می شود. یک رژیم غذایی شامل مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده، التهابی و مواد مغذی کم، می تواند سلول های سرطانی را تقویت کرده و باعث تکثیر آنها شود. چه ارتباطی بین یک رژیم غذایی حاوی قند زیاد و سرطان وجود دارد؟ سلول های سالم بدن، قادر به استفاده از چربی برای تامین انرژی خود هستند، اما عقیده  بر این است که سلول های سرطانی به صورت متابولیکی قادر به استفاده از چربی به جای گلوکز نیستند.

مطالعات و تحقیقات زیادی نشان می دهند که رژیم کتوژنیک بر درمان سرطان و  دیگر مشکلات جدی در رابطه با سلامتی، تاثیر دارد.

همچنین در کلینیک خوبشو بخوانید : رژیم کتوژنیک چیست؟ + نمونه رژیم غذایی کتوژنیک

6. مبارزه با بیماری مغزی و اختلالات عصبی

در طول قرن های گذشته، رژیم های غذایی کتوژنیک برای درمان  اختلالات عصبی و اختلالات شناختی مانند صرع و علائم آلزایمر استفاده می شده است. تحقیقات نشان می دهند که قطع مصرف گلوکز همراه  با رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات، باعث می شود که بدن برای سوخت خود،کتون تولید کند.

این تغییر می تواند به کاهش اختلالات عصبی و اختلال شناختی کمک کند. مغز قادر است از این منبع جایگزین انرژی، به جای انرژی سلولی که معمولا در بیماران مبتلا به اختلالات مغزی کارآمد نیست، استفاده کنند.

7. اعصابی آرام با رژیم لاغری کتوژنیک

محققان بر این باورند که رژیم غذایی کتوژنیک به بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی می تواند کمک کند تا فرآیندهای پاتوفیزیولوژیک از جمله توهم، توهم شنوایی، عدم تعادل و رفتار های غیر قابل پیش بینی را به حد طبیعی برساند.

یک مطالعه نشان داد که نمونه رژیم کتوژنیک موفق منجر به ازدیاد غلظت اسید کینورنیک (KYNA) در هیپوکامپ و استریاتوم شده و در نتیجه باعث افزایش فعالیت های عصبی می شود.

8. زندگی طولانی تر

در حال حاضر، شواهدی وجود دارد که یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و چربی زیاد، نسبت به رژیم غذایی با چربی کم، به داشتن زندگی طولانی تر کمک می کند.

با تحقیقی که بر روی 135000 فرد بزرگسال از 18 کشور مختلف انجام شد، نشان داد که مصرف کربوهیدرات بالا با خطر بالای مرگ و میر همراه بود، در حالیکه چربی کامل و انواع مختلف چربی، خطر مربوط به مرگ و میر را کاهش داد و چربی کامل و انواع چربی با بیماری قلبی عروقی، انفارکتوس قلبی یا با مرگ بر اثر بیماری قلبی، ارتباطی نداشت.

در واقع، مصرف چربی اشباع شده، ارتباط معکوسی با خطر ابتلا به سکته مغزی دارد، به این معنی که چربی های اشباع شده موجود در رژیم غذایی، بیشتر در برابر سکته مغزی از فرد محافظت می کند.

غذاهایی که در رژیم کتو باید بخوریم

اما چه غذاهایی در این رژیم مجاز است و چه غذاهایی خوردن آن توصیه نمی شود.

غذاهایی که در رژیم کتوژنیک باید بخوریم ، رژیم عذایی کتوژنیک

1. چربی های سالم

اکثر چربی های سالم حاوی کاربید خالص صفر هستند، به خصوص انواع ذکر شده در زیر که همگی در نمونه رژیم کتوژنیک اصولی یافت می شوند. این چربی ها دارای مزایای سلامتی دیگری نیز می باشند. چربی باید در مقادیر زیاد و با هر وعده غذایی در طول روز مصرف شود.

چربی های سالم عبارتند از:

  • چربی های اشباع شده، چربی های غیر اشباع و انواع خاصی از چربی های دارای حلقه های اشباع نشده (PUFAs)، به ویژه اسیدهای چرب امگا 3. بهتر است همه انواع چربی ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید، مخصوصا چربی های اشباع شده در مقایسه با PUFAs.
  • روغن مایع، نارگیل سرد فشرده، میوه خرما، روغن زیتون، دانه کتان، فندق و روغن آووکادو که در هر قاشق غذاخوری، کاربید خاص صفر دارد
  • کره و روغن آب کرده که در هر قاشق غذاخوری، کاربید خاص صفر دارد
  • چربی مرغ یا چربی اردک که در هر قاشق غذاخوری، کاربید خاص صفر دارد.
2. پروتئین ها

پروتئین حیوانی (گوشت، ماهی، و غیره) دارای کربوهیدرات بسیار کمی هستندکه در رژیم کتوژنیک خیلی مورد توجه قرار میگیرند. شما می توانید آنها را در مقادیر متوسط برای کنترل گرسنگی خود مصرف کنید. به طور کلی، گوشت های چرب تر را به جای گوشت های کم چربی انتخاب کنید.

به عنوان مثال، ران و پای مرغ نسبت به سینه مرغ، ارجحیت دارند، زیرا حاوی چربی بیشتری هستند.

  • گوشت گاوی که از علف تغذیه کرده باشد و انواع گوشت های پرچرب مانند بره، بز، گوساله، گوشت گوزن و دیگر جانوران شکار شده. مصرف گوشت پر چرب و گوشتی که با علف تغذیه شده باشد، بهتر است زیرا حاوی چربی های امگا 3 زیادی هستند. در هر 5 اونس، صفر گرم کربوهیدرات خالص دارند.
  • گوشت هایی مانند جگر سیاه که در هر 5 اونس، حدود 3 گرم کربن خالص دارند.
  • ماکیان، از جمله بوقلمون، جوجه، بلدرچین، قرقاول، مرغ، غاز، اردک که در هر 5 اونس، صفر گرم کربوهیدرات خالص دارند.
  • تخم مرغ و زرده تخم مرغ که 1 گرم کربوهیدرات خالص دارند
  • ماهی، از جمله ماهی تن، ماهی قزل آلا، کولی، ماهی خاردار، سفره ماهی، ماهی خال مخالی، ماهی آزاد، ساردین و غیره که در هر 5 اونس، صفر گرم کربوهیدرات خالص دارند
3. سبزیجات غیر نشاسته ای
  • همه سبزیجات برگ سبز، از جمله قاصدک یا چغندر سبز، کولارد (نوعی کلم)، خردل، شلغم، آرژول، کاسنی تلخ، کاسنی سالادی، اسکارول، رازیانه، کاسنی قرمز، رومین (نوعی کاهو) ، گیاه گوزن نر، اسفناج، کلم پیچ و چارد (نوعی چغندر) و غیره که در 1 فنجان، حدود 5/0 تا 5 گرم کربوهیدرات خالص دارند.
  • سبزیجات کریستالی مانند کلم بروکلی، کلم، کلم فندقی و گل کلم که در 1 فنجان، حدود 3 تا 6 گرم کربوهیدرات خالص دارند.
  • کرفس، خیار، کدو سبز، پیازچه و تره فرنگی که در 1 فنجان، حدود 2 تا 4 گرم کربوهیدرات خالص دارند.
  • گیاهان تازه که در هر 1 تا 2 قاشق غذا خوری، نزدیک به صفر گرم کربوهیدرات خالص دارند.
  • سبزیجاتی که کمی کربوهیدرات بالاتری دارند مانند مارچوبه، قارچ، ساقه های بامبو، جوانه لوبیا، فلفل دلمه ای، نخود قند، شاه بلوط آبی، تربچه، جیکما، لوبیا سبز، لوبیا چیتی، گوجه فرنگی که به صورت خام در هر یک فنجان 3 تا 7 گرم کربوهیدرات خالص دارند.
4. میوه چرب

آووکادو که نصف آن، 7/3 گرم کربوهیدرات خالص دارد نیز بسیار در رژیم کتوژنیک توصیه می شود.

5. میان وعده های مجاز در این رژیم غذایی
  • آب گوشت ( خانگی یا و پودر پروتئین) که در هر وعده، صفرگرم کربوهیدرات خالص دارد.
  • گوشت گاو یا بوقلمون که صفر گرم کربوهیدرات خالص دارند
  • تخم مرغ آب پز که 1 گرم کربوهیدرات خالص دارد
  • سبزیجات اضافی (خام و پخته شده) با سس خانگی که 0 تا 5 گرم کربوهیدرات خالص دارند
  • 2/1 آووکادو با برش های ماهی آزاد که 3 تا 4 گرم کربوهیدرات خالص دارند
  • گوشت خرد شده که در کاهو پیچیده شده است که 0 تا 1 گرم کربوهیدرات خالص دارد
6. چاشنی های مجاز در این رژیم
  • ادویه جات و گیاهان که صفر گرم کربوهیدرات خالص دارند
  • سس تند (بدون شیرینی) که صفر گرم کربوهیدرات خالص دارد
  • سرکه سیب که 0 تا 1 گرم کربوهیدرات خالص دارد
  • خردل خالص که 0 تا 1 گرم کربوهیدرات خالص دارد
7. نوشیدنی های مجاز
  • آب که صفر گرم کربوهیدرات خالص دارد.
  • قهوه تلخ (سیاه ) و چای؛ این نوشیدنی ها را از مقدار متوسط تا مقادیر زیاد که بر قند خون تاثیر نگذارد، می توانید مصرف کنید که صفر گرم کربوهیدرات خالص دارند.
  • آب گوشت که صفر گرم کربوهیدرات خالص دارد.
خیلی خوشحالیم که با این مطلب از کلینیک خوبشو همراه ما بودید. با سری جدید مطالب ما همراه باشید.
منبع : خوبشو